Sportovní masáže

Ceník

Zaměřeno na sportovce, důkladnější a důraznější propracování svalstva. Hmaty rychlejší, intenzivnější. Rozeznáváme několik druhů sportovních masáží-relaxační, povzbuzující, mezi výkony, osvěžující. Každá je naprosto individuální a podléhá potřebám klienta. K masáži patří i protahování svalstva – strečink.

Pokud se chystáte na masáž před výkonem, tak by měla být dva dny před závodem/turnajem.

Sportovní masáže urychlují odplavování únavových látek (kyselina mléčná, histaminové látky, atd..), ale zároveň působí na sval podobně jako zátěž. 

Správná indikace sportovní masáže záleží na době, kdy je praktikována - před výkonem, mezi výkonem, po výkonu.

Při sportovní masáži se používají i speciální masážní prostředky - oleje, gely, emulze. V zimním období nebo při nevlídnosti počasí se aplikují hřejivé prostředky, které prokrvují sval - zahřívají. To je dobré zejména jako ochrana pro svalovou hmotu.

Čím dřív po výkonu je masáž aplikována, tím je efektivnější.

Dělení sportovní masáže:

Masáž přípravná

  • nejúčinnější
  • má posílit organismus trénujícího sportovce, umožňuje mu snášet stoupající tréninkové dávky
  • působí preventivně proti přetěžování
  • 1-2x týdně ve dny volnějšího tréninku
  • většinou se jedná o masáž  celkovou, vydatnou, lze ji provádět i střídavě jako částečnou a celkovou
  • doba trvání: cca 1 hodina
  • hmaty se provádí zásadně dostředivě
  • provádí se hlavně důkladné hnětení a tepání, hmaty opakujeme až 15x
  • masér se věnuje především těm částem těla pro daný sport nejdůležitější
  • provádí se též po delší absenci po přerušeném tréninku
  • není to masáž, která  se provádí před utkáním, startem

Masáž odstraňující únavu

  • má regenerační význam a slouží k urychlení odplavování únavových látek ze svalů
  • nejčastěji se užívá: po tréninku, po závodě, po výrazné námaze
  • 1-2x týdně
  • je vhodné ji provádět po určitě době uklidnění – po menší námaze asi po půl hodině, po velké asi po 6 hodinách, po obrovské asi po 24 hodinách
  • celková masáž se provádí pomalým tempem, hmaty se volí jemnější, využívá hlavně třecí hmaty => dlouhé táhlé pohyby => dostředivě
  • na periferii je tlak jemný, blíže k srdci tlak zvyšujeme
  • vynechává se tvrdé razantní tepání
  • před touto masáží je vhodné prohřátí, nejlépe v teplé koupeli, sauně, sprše => zvyšuje její účinek
  • po této masáži nemá být už žádná náročná činnost
  • nepoužívá se před výkonem => snižuje výkonnost (výkon asi až za 7 hodin)
  • hmaty opakujeme 6-9krát
  • doba trvání: cca 1 hodina

Masáž pohotovostní

  • provádíme těsně před výkonem
  • má sportovce připravit a naladit na podání maximálního výkonu
  • je vhodnější provádět až po rozcvičení
  • je krátkodobá . trvá 5-10 minut; vždy částečná
  • většinou se provádí jako dráždivá (energicky, větším tlakem, v nepravidelném  rytmu, na všechny strany)
  • lze využít všech masérských  hmatů
  • zlepšuje hlavně prokrvení
  • dráždivá masáž se nehodí, trpí-li sportovec předstartovní horečkou (přehnaně podrážděný) => provedeme lehkou masáž nebo ji úplně vynecháme

Masáž v přestávkách mezi výkony

  • tato masáž je vhodná pouze při různých utkáních a sportovních soutěžích
  • nezbytná je pro sportovce, od kterých jsou požadovány výkony v menším časovém rozsahu typickým odvětvím je například desetiboj, ale i mnohé sportovní turnaje, které se leckdy protáhnou až na několik týdnů
  • v takových případech je cílem předejít mnohým zraněním a připravit sportovce na to, aby mohl opět podat výkon alespoň stejně dobrý jako před jeho únavou